Blogg

Liten Linoleumskola med Steve Nyberg


Motivet är skapat med hjälp av 3 linoleumplattor och är ett fint exempel på hur mångsidigt arbetet med linoleum är.
Detta inlägg hittar ni i sin helhet på Steve Nybergs hemsida.

Du behöver:
  1. Linoleumknivar
  2. Gummivals
  3. Linoleumplatta
  4. Papper
  5. Sked
  6. Linoleumfärg
  7. Underlägg
  8. Glas- eller plastskiva till färgen
  9. Maskeringstejp
  10. Någonstans att torka färgen
Gör såhär:

Detta var bottenplattan med den gula bakgrundsfärgen. Den var inte så detaljerad och gick därför ganska snabbt att skära ut. Som synes är både kattformen och tapetmedaljongerna markerade på ytan. Jag skrev ut tre kopior av min teckning som jag sedan överförde till varje linoleumplatta via acetontryck. På så vis får jag samma bild på exakt samma ställe på alla tre plattorna. Därefter skär jag bort olika delar – olika lager av bilden – på varje platta, så har jag fått de tre olika delarna av bilden på varsin linoleumplatta, som alla är lika stora därför blir det enkelt att passa ihop de tre olika färgerna/trycken på varann sedan.

Detta var definitivt den mest tidskrävande plattan att skära ut. Små detaljer med små mellanrum, över hela plattan. De röda medaljongerna.

Den tredje och sista plattan var också ganska knivig. Mest för detaljerna i vingarna, men eftersom det som ska vara kvar är konturlinjer var det viktigt att få dem jämna och fina men inte för tjocka.

För att trycket bättre ska fästa underlättar det att blötlägga papperen en stund. (Typ 10-15 minuter.) Då suger de upp färgen bättre. Jag har satt upp ett litet vattenbad med en glasskiva lutad mot väggen där jag hänger upp papperet en stund innan tryck för att överflödigt vatten ska rinna av. Lagom är nämligen bäst.

Jag har färg på en glasskiva som jag smetar ut i ett tunt lager med en vals. Valsen färgas då in och sedan rullar du valsen över linoleumplattan och för över färgen dit. Lagom är bäst också här och det är svårt att förklara hur mycket färg som ska användas. Det är något du lär dig känna efter. Har du för mycket färg kommer valsen inte rulla utan du smetar bara ut färgen framför valsen, och har du för lite färg fastnar det helt enkelt inget på plattan. Och du vill inte ha för mycket färg i trycket heller. Lagom, som sagt.

De två rutorna med tejp är för att passa de tre olika trycken på samma ställe på papperet. Linoleumplattan läggs i den inre tejpramen och papperet passas in till den yttre tejpramen. Det är inte helt millimeterperfekt men det är skapligt för att vara hemmatryckt.

Jag trycker en sked så hårt jag bara kan över baksidan av papperet som ligger på linoleumplattan. Lite som att skrapa en trisslott, fast med den släta, rundade delen av en sked. Runt, runt över hela bilden. När du börjar se reliefen av den utskurna bilden från linoleumplattan börjar det bli färdigt. Vänd försiktigt av papperet och låt färgen torka innan du fortsätter och gör samma sak med de övriga färgerna. Då ser det till slut ut som bilden nedan:

De två rutorna med tejp är för att passa de tre olika trycken på samma ställe på papperet. Linoleumplattan läggs i den inre tejpramen och papperet passas in till den yttre tejpramen. Det är inte helt millimeterperfekt men det är skapligt för att vara hemmatryckt.

Välkommen till Fanzineverkstaden!

Nu öppnar Fanzineverkstaden, Malmös nya kollektivverkstad för serieskapare!
Vi inviger på måndag (2 juli) med ett enkelt öppet hus kl 15-21, så då kan du komma förbi och titta på stället. (Facebook-event)

Under sommaren och hösten kommer vi att arrangera en mängd workshops i olika trycktekniker och annat som kan vara användbart för till exempel självpublicerande serieskapare.

Du kan också komma till Fanzineverkstaden och använda utrustningen på egen hand för att göra fanzines och liknande.

Våra öppettider under sommaren:
Tisdag-torsdag kl 15-21
Om du behöver komma någon annan tid är det mycket möjligt att vi kan ordna det. Kontakta oss isåfall så ser vi vad som funkar.

OBS att du måste bli medlem för att använda Fanzineverkstaden.

Hos oss kan du också få tillgång till vårt distributionssystem Fosfor och material som produceras på Fanzineverkstaden kan också bli del av en (framtida) mer eller mindre permanent utställning på Hybriden.

Välkommen!

Made in Fanzineverkstaden

Ett par exempel på saker vi själva gjort på Fanzineverkstaden, dels för att det behövdes, dels för att provköra utrustningen. Från tidigt 2018:

Logotyp: Fanzineverkstaden, av Kinga Dukaj. Linoleumtryck + digital bearbetning

 

Poster: AltCom 2018, av Mattias Elftorp. Linoleumtryck + digital bearbetning

 

 

Workshop: Hanneriina Moisseinen

Den 16 maj hade vi ännu ett samarbete med mötesplats:serier som höll i en masterclass på Fanzineverkstaden.

Deltagarna fick lära sig att gestalta bilder i broderi och mixed media, under ledning av finska serieskaparen Hanneriina Moisseinen.

Hanneriina Moisseinen gör serier om tabubelagda ämnen, som sexuell skam, familjehemligheter och icke-heroiska sidor av krig. Hon blandar ofta teckning med andra tekniker i sina serier, såsom broderi och arkivfotografi, för att skildra undermedvetna eller ordlösa processer i sina karaktärer och narrativ. Övergången från teckningar till broderade bilder i den självbiografiska serieromanen Pappa (Lystring, 2015) gestaltar förändringen i en ung flickas sätt att uppleva tiden före och efter ett stort trauma.

Näset (Lystring, 2018), hennes senaste serieroman, är en skildring av Finska karelen under andra världskriget från kvinnors, djurs och deserterade soldaters perspektiv. För denna bok blev Moisseinen belönad med finska statens pris för seriekonst.

Moisseinen har sin bakgrund inom fri konst och har särskilt arbetat med teckning, skulptur och installation, men tecknar serier sedan 1990-talet. I sitt arbete blandar hon ofta detaljerade teckningar i tusch eller blyerts med andra tekniker, såsom broderi eller arkivfotografi. Hon har en Master of Arts-examen från Aalto universitet i Helsingfors.

Hanneriina Moisseinen
Mötesplats:serier

Workshop: skissböcker

Den 2 maj var serieeleverna från Malmö Universitet på besök igen
som en del av samarbetet mellan oss och mötesplats:serier. Den här gången gjorde de skissböcker med omslag i linoleumtryck och pamphlet binding. Bägge är enkla tekniker som går lätt att göra själv.

Best of CBA

CBK, Tusen Seriers huvudsakliga samarbetspartner i Fanzineverkstaden, visar under våren/sommaren 2018 utställningen Best of CBKHybriden.

Som en del av utställningen gjordes handgjorda omslag till specialutgåvor i ett exemplar där några av de nuvarande och tidigare redaktionsmedlemmar i den internationella serieantologin CBA plockade ut sina favoritserier från de sista 15 årens utgivning.

Omslagen gjordes på Fanzineverkstaden i olika tekniker, från collage till digitaltryck, inlagan skars ur gamla nummer av tidskriften och limmades sedan med bokbindarlim och alltihop monterades ihop.

Du kan fortfarande se böckerna och utställningen på Hybriden (Mitt Möllan, Bangatan 5) om du har tur (öppettiderna under sommaren kommer att vara lite sporadiska).

Resterna av de slaktade nummer som var tvungna att offras för att göra de nya böckerna

Smygpremiär – Workshop med mötesplats:serier

Den 14 december smygstartade vi med en första workshop som ägde rum på Fanzineverkstaden och Hybriden. Genom Malmö Högskolas projekt mötesplats:serier gjordes en workshop i linoleumtryck och enkel bokbindningsteknik med serieelever från högskolan och Serieskolan tillsammans. Workshophållare var Saskia Gullstrand och Johnnie Ekman.

Trots att de båda utbildningarna har funnits sida vid sida i Malmö under många år var detta första gången de haft ett liknande samarbete och vi är glada att det blev just hos oss. Mötesplats:serier är ett projekt just för att skapa samverkan och samarbeten mellan olika aktörer inom seriestaden Malmö.

Till workshopen hade eleverna med sig förtryckta inlagor. De fick sedan lära sig enkla tekniker för att göra omslag i linoleumtryck och pamphlet binding för att sätta ihop sina fanzines.

Vi hade också besök av representanter från Region Skåne och Grafiska Muséet i Helsingborg.

En bra start…